Fiskehistoria

Idas sommaräventyr.
fredag‎ den ‎8 ‎juli ‎2011

Det var "skolavslutnings" fredag och Pappa hämtade mig hos dagmamman direkt efter att han slutat på jobbet, pappa lyste och sa att i dag börjar sommarlovet.

Zebastian min storebror skulle hämtas med, pappa hadde en överaskning. vi skulle tälta på Döskalle ön! i sjön Nävden.

Det var första gången jag skulle få följa med och tälta där, min bror hadde varit med tidigare och jag hadde då fått höra hur stora och många abborar han hadde fått, och hur gott de smackade när de nyfångade abborrarna
smörstektes direkt på brasan vid sjön.

Vi gjorde några snabba turer förbi några affärer, ett större tält skulle införskaffas och en egen sovsäck skulle jag få.
Efter en pizza åkte vi till sjön, bar i alla saker i båten.

Satt på oss flytvästarna och bar i väg, gud vad jag var förväntansfull och glad...

...inte en enda Abborre fick vi, inga gäddor eller hugg bara lite sjögräs och en pinne.

Nu var vi i alla fall framme på Ön, Döskalleön, som vi skulle tälta på. Pappa satte upp tältet, och kokade kaffe på lägerelden. Storebror retades som vanligt. Pappa tyckte att vi kunde meta mört och att det skulle hjälpa mot det dåliga humöret.

Oj va de nappade! jag fick nog tio mörtar själv och storebror fick ännu flera, säkert dubbelt så många.
Solen hadde nu gått ner och även kvällsmackan, Nu skulle vi klä på oss tyckte pappa, långa byxor, långärmat och mössa!!! Han måste ha slagit i huvudet tyckte vi,mitt i sommaren och det var ju jätte varmt!!! Pappa förklarade att vi skulle ut och fiska nu när det börjar skymma och bli lite mörkare ute. Båten Gled ljudlöst ut i natten, snacka om spännande! Sjön var spegelblank och endast ljudet från en studentfest hördes i bakgrunden av elmotorn.
Pappa sa att vi skulle flötesmeta med mörten som vi fångade tidigare samtidigt som vi satt med ett kort anglingsspö och skulle vertikal jigga efter gösar. Vi fick ett spö var. pappa slängde ut mörten med ett flöte på, han sa att han hadde sett i en tidning hur man flötes trollade och han tyckte att det borde fungera på gösen med. Ekolodet pep och visade stora fisk symoler och vi försökte jigga som pappa gjorde men ursch... va kallt och rått det var ute på sjön, trots alla kläder och trött blev jag med, och ingenting hände så vi vände tillbaka till lägret ganska snabbt.

Nästa morgon vaknade jag först, jag väckte pappa och vi gick ner till vattnet, storebror sov fortfarande. Pappa kastade ut mört och flöte långt ut i sjön, satt fast spöt i båten och sa att vi skulle äta frukost innan vi skulle ut med båten och fiska, jag metade mört medans pappa grejade med frukosten. Då såg jag att Flötet som pappa kastade ut dök!! Jag hoppade i båten och började veva!!! OJ vad stark och tung den var, jag skrek på pappa, men han hämtade bara kameran och log.
Han hjälpte mig genom att berättade hur jag skulle göra, lyfta spöt och hålla linan spänd hela tiden, rullen tjöt och när fisken äntligen bryter vattenytan första gången börjar även pappa att vråla
-En Gös! en gös, en Monstergös!!!

Storebror tittar yrvaket ut genom tältöppningen medans pappa kommer springande med hoven. Det tar minst 5-7 minuter till innan pappa lyckas hova gösen.

Pappa räcker mig nu hoven, fisken ligger i hoven men den är fortfarande i vattnet, utanför båten.
 - Det är din gös, Din monstergös! storfiskarn! säger han med ett stolt, stort leende och hämtar kameran igen. Om jag tyckte det var jobbit att drilla in fisken, gissa vad jag tyckte att lyfta i den i båten! Den var Tuuung!

Efter vägning ,mätning och fotografering......skulle vi självklart återsätta fisken, vilket inte var det lättaste då tjärten var så tjock att jag inte kunde hålla i den med en hand utan fick lov att använda båda händerna för att lyckas släppa tillbaka den...

Storebror sa snabbt att han hadde fått flest fiskar och fortfarande leder.
- Men vem är dagens storfisk-are då? frågade Pappa.

Zebastian tittade ner i backen och försökte sparka bort en sten som inte fanns.
- Ida är dagens storfiskare...  mummlade han.