torsdag 1 mars 2012

Jag tillverkade ett slags lock i svart

7240g på anglin i Dickasjön 2012
Torsdag 2 dagar kvar till angeltävlingen på vikmanshyttesjön. Dags för förberedelser. förutom att jag har köpt korv till att grilla med så har jag pysslat med en liten sak på jobbet. Jag tillverkade ett slags lock i svart formskum (Samma material som det är i sittunderlag) som jag tänkte ha runt angellinan så att inte hålen fryser så fort, det bör fungera men det återstår allt att se. tanken är att den ska flyta på vattnet och dra till sig värmen från solen så att man slipper eller i alla fall inte behöver isa hålen så ofta.

Har även gått över angeldonen och plockat ut de tio bästa eller de minst slitna (De har hållt i tre generationer) lindat om rullarna och vässat krokarna. låter lite ambitiöst kanske men det behövdes verkligen och så är det ju en tävling så om jag kan undvika bommryckningar så är man ju med i matchen i alla fall, man vill ju inte Nolla!




Andra saker jag ska förbereda, då det är en helt okänd sjö för mig är att leta reda på sjön på googlemap och eniro för att se om man kan se några djupbranter eller in och utlopp ur sjön, man kan ofta lokalisera dessa på satelitbilderna och de brukar alltid vara bra plattser, helst nu när solen börjar värma upp smältvatten som rinner ner i sjön och syresätter inloppen, vilket gör att mört och småfisk drar sig ditåt... ...och med dem följer gäddorna.

En annan grej som jag måste göra är att beställa mört av en vän till mig och även försöka låna en isborr, jag vet att det sistnämnda kan vara en ganska viktig sak att ha med sig när man ska angla och jag måste tyvärr erkänna att jag inte har en egen isborr utan måste helatiden låna eller följa med när mina vänner åker ut på en angeltur för att jag ska kunna angla. Jag tycker att det är helt underbart att åka ut ett helt gäng med gamla vänner men vid tävlingar, som denna... ja då blir det svårt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar