måndag 5 mars 2012

Angeltävlingen i vikmanshyttan.

Ja då var det dax! Dagen är här... Jag stötte dock genast på problem!
Redan dagen innan fick jag återbud från min Risk för fisk lagkammrat. Han hade dragit på sig nå skit som går just nu, sängliggande och med migränliknande huvudvärk... Så man tappade lite av hungern av att tävla.
Att fiska kommer aldrig hungern ta slut för, så jag bestämde mig för att ta med min dotter i stället, modifierar packningen med mera mat, kläder, skridskor och hjälm. Medans jag var på affären så gjorde jag ett mycket sent försök att hitta en till lagkamrat.
Telefonen ringde hemma hos min vän och han svarar lite undrande men det gick att övertala honom (det var nu bara kanske 10 timmar till start) Jag mutade honom med kyckling grillspätt och alkoholfri öl!
Game on!
Nu vart jag laddad igen, ioförsig så var dottern med så väldans allvarligt skulle ju det inte bli i alla fall...

Lördag och tävlingsdag!

Klockan ringer, dottern är mer laddad än vad jag vågade hoppas på.. Vi klär på oss, packar i maten och ska till att gå till bilen när telefonen ringer.

-Tjenare.. Jag har dragit på mig magsjuka! jag kommer nog inte klara av att följa med....

AAAaaahhh!!! jaha det var det det... jag åkte förbi för att försöka ta reda på hur illa det var och kanske kunna övertala ändå..
Magont uppblåst och rännande till muggen som en jojo.
Det blev bara jag och dottern. Tävlings suget som bortblåst.
Väl framme fick vi lagnummer 55, startskottet gick och 108 tävlingsdeltagare rusar ut på isen för att finna sin favoritplatts...
Sedan kommer vi lunkandes... jag släpade på tre ryggsäckar en kunt och motorborren över axeln dragandes på en pulka med ved och en pulka med mat...  Ida som dottern heter hade en ryggsäck med extrakläder och det räckte gott för henne då hon hade fullt upp med att gå på isen upprätt.

Skott nummer två ljöd exakt 30 minuter efter startskottet och inom 5 sekunder var 54 motorborrar som vrålande ilsket över hela sjön, Ida stannade upp och kollade en stund och undrade lite försiktigt om det skulle göra så där hela tiden.
När vi väl hittade en plats som var ledig med lä mot nordanvinden och soluppgånden mot oss så var det alldeles tyst på sjön. inte en is borr hördes.. tills jag startade min ;)
Sedan gick det fort! Tio hål formade som ett stort "V" från grunt till nästan mitt på sjön. Ida la ut angeldonen, ett don och en vippa vid varje hål och jag började mörta på med mina medtagna döda mörtar från frysen och med den nyköpta sillen, varannan sill och varannan mört. Tre ställ han jag färdigställa innan mina "grannar" började busvissla åt oss, vi hade ett flagg på en gång, det flagg på första stället, det var ett "mörtställ". Jag började springa och det gjorde Ida med, det var bara att tvärvända för mig och genskjuta henne. Hållandes i varandras händer och några snabba ord om att det är halt så sprang vi i hennes takt mot flagget.

Booom ryckning! Vi var alldeles för sena... Ida blev varse vad som händer när det flaggar och hon blev riktigt uppmärksam efter det.
Samma sak blev det vid femte borrhålet jag mörtar på, grannarna visslar! men denna gång blev det en gädda, minst 350g =S även denna på ett mörtställ. Ida jublar! Ögonen på henne både lyser och glittrar! hon pratar nu som om vi redan vunnit tävlingen...


Det blev en fantastisk Anglingsdag, faktiskt den bästa som jag varit med om i alla fall om man räknar vädret, skratten och gemenskapen. Solen värmde, totalt vindstilla och den alkoholfria ölen till de grillade kycklingsspetten till lunch var kungligt.

Vi fick tio flagg och och 2 gäddor att väga in. 1305g sade vågen och det gav oss en placering en bra bit utanför resultatlistan. Vi var bara ca: 4000g ifrån 15:de plattsen ;) vilket var den sista för att få ta del av prisbordet.

Något som var ganska roligt i detta var att mina förberedelser (som jag skrev om tidigare) om mina teorier om de heta platserna stämde, de största gäddorna togs där. och de gäddor som inte var inne och jagade småfisken vid in och utloppen ur sjön var fortfarande kvar på de djupare delarna av sjön, vilket man kunde höra av snacket som gick efter tävlingen. Efter kanterna utmed sjön så var det bara riktigt små gäddor dock rikligt med dessa. En annan sak som jag uppmärksammade var att det inte var ett enda flagg på sillen som jag hade agnat med.

Nej nya tag och lite mindre sjukdomar så siktar vi mot nästa helg då en ny tävling väntar!



Skitfiske på er!

PS. Detta skrev Dala-Demokraten om tävlingen. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar