lördag 10 mars 2012

Humöret på topp!

Tävlingsdag! Nävden.

Väckarklockan vrålar! det står på 04.30 med röda siffror.
Petar igång kaffebryggaren och packar ihop kylvarorna. Det blir kalla plättar i dag.
Pressar in alla penaler i bilen (Volvo 340) bilen blir full som en stånkkorv!!
Humöret på topp!

Svänger förbi och plockar upp Lasse som är dagens lagkamrat.
Vi kör därifrån och bilen dör! nu menar jag total dör! Ingen motor, inte en enda lampa lyser! död! Vi han åka 100 meter topp! Efter lite engineering i ljuset från pannlampa så var vi på väg igen!
Humöret på topp!

Kommer fram, alla parkeringarna på grusplanen var slut och parkeringsvakten pekar lite snällt upp mot plattsen där kossorna förvarar sin spillning, där fanns det plats. Bra! (Luktar i alla fall inte fisk här Hö Hö Hö ;) )
Humöret på topp!

Betalar in anmälningsavgiften, plockar på oss regler och karta över Nävden. Ställer oss längst fram på isen och inväntar startskottet! Någon i start fälltet ropar klockan är fem över! Och starten går...
31 lag rusar i väg, varav risk för fisk är en av dessa. Dock får vi tvärstanna för att kunten som jag bär på ryggen som en ryggsäck går sönder och vänder sig upp&ner. Angeldon, vimplar, extra angelkrokar och knallkorkar sprider sig på isen, sen kommer start fälltet i fatt och går i från... Blev lite rörig i starten då vi faktiskt var först och bromsade upp alla genom att stanna.
Humöret på topp!

Vi han gå tio minuter i raskt tempo (Vi var ju sist i start fälltet nu) innan vi märkte att vi saknade mat och fikaryggan som låg på pulkan...

Tänker inte gå in så mycket i det men jag kan säga så mycket att vi fann den!
Humöret på topp!










Jag kollar på telefonen då jag har en app med djupkarta över sjön Nävden. Tyvärr så visade det sig att den inte riktigt var så bra som jag hade hoppas på... den tog bara ny position var tionde minut och vi hade inte riktigt tid att vänta i tio minuter för att den skulle via gps uppdatera sin position...
så vi fick chansa på att vi var precis ovanför djupbranten där vi hade tänkt oss.
Humöret på topp!


Sedan gick det fort...
Borra ett stort "V" grundaste på 3 meter och det djupaste 6meter, ösa slask och mörta på. provade att sätta 2 ställ på på ca 2 meter under isen oberoende djupet...
























... Vilket ledde till en riktigt pigg gädda på 2300 gram den drog ut nästan 20 meter lina!

När man anglar på lite större djup så blir det längre tid mellan flaggen men i gengäld oftast större fisk.  Ändå var jag jag inte beredd på styrkan på det andra flagget, linan bara skar i mina händer och rusningarna fick mig ur balans på isen, kraften i rusningarna fick mig att bli orolig för att linan inte skulle hålla då den kändes som ett långt gummiband (trotts att den var spretans ny) som drogs ut till bristnings grensen. En våldsam kamp blev det och det var helt klart ett PB jag hadde på kroken! tankarna for igenom huvudet och benen fick "darret" och så...  släppte gäddan... rullgardin ner... Jag hade pressat den för hårt i min iver att få se den i hålet och jag visste att om jag bara får upp den så är det en topp plasering i tävlingen...
Humöret är på topp! gummi snopp... vet inte varför jag skrev så men tyckte det kunde passa in ;)

Klockan blev tolv och tävlingen tog slut. En trettonde plats räckte dagen prestationer till och jag är nöjd efter prisutdelningen och vill passa på att tacka Nävdens fiskevårdsområdesföreningen och deras sponsorer för en mycket väl genomförd tävling!
Humöret på topp!


En mingel bild. Jonas och Raimo från team Bigsnipers kom tre med en total vikt på strax under 10kg Grattis!


Skitfiske...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar